İmam Hüseyin
Hayatıyla İlgili
Sorular ve
Cevaplar
S. 1- İmam
Hüseyin (a.s)'ın meşhur lakabı nedir?
C. 1- Seyyid’üş-
Şüheda.
S. 2- İmam
Hüseyin (a.s)'ın künyesi nedir?
C. 2- Ebu
Abdullah.
S. 3- İmam
Hüseyin (a.s) ne zaman ve nerede dünyaya gelmiştir?
C. 3- Hicretin
dördüncü yılının Şaban ayının üçüncü günü Medine-i Münevvere'de dünyaya
gelmiştir.
S. 4- İmam
Hüseyin (a.s)'ın hayatı kaç döneme ayrılır?
C. 4- Dört döneme
ayrılır:
1- Resulullah
(s.a.a)’in dönemi.
2- Babası Hz. Ali
(a.s)’ın dönemi.
3- Kardeşi İmam
Hasan'la birlikte olduğu dönem.
4- O Hazretin
imamet dönemi.
S. 5- İmam
Hüseyin'in imametlik dönemi kaç yıldır?
C. 5- On yıl.
S. 6- İmam
Hüseyin (a.s) kaç yıl Hz. Resulullah'ın zamanında yaşamıştır?
C. 6- Altı yıl
civarında.
S. 7- İmam
Hüseyin kaç yıl babasıyla birlikte oldu?
C. 7- Otuz yıl
civarında.
S. 8- İmam
Hüseyin (a.s), babasından sonra kaç yıl kardeşi İmam Hasan (a.s)'la birlikte
yaşamışlardır?
C. 8- On yıl
civarında.
S. 9- İmam
Hüseyin (a.s)'ın ashabından olup her gece Kur’ân hatmeden ve kırk yıl boyunca
sabah namazını yatsı namazının abdestiyle kılan şahsiyetin ismi nedir?
C. 9- İsmi;
Bureyr bin Huzayr’dır. O zahid ve abid bir kişi idi; ona “Seyyid'ul- Kurra”
diyorlardı.
S. 10- İmam
Hüseyin (a.s)'ın oğlu Ali Ekber'in sima ve ahlakı nasıl idi?
C. 10- Hz. Ali
Ekber güzel yüzlü bir gençti; sima ve ahlak açısından Resulullah (s.a.a)’e
herkesten daha çok benziyordu. Bir kavle göre, Aşura günü Ehl-i Beyt'ten ilk
şehit olan odur.
S. 11- İmam
Hüseyin (a.s)'ın sancaktarı kim idi?
C. 11- Kendisine
“Sakka” lakabı verilen, Hz. Ebu'l- Fazl'il- Abbas idi.
S. 12- İmam
Hüseyin (a.s)'ın kölesinin ismi ne idi ve ne özelliğe sahipti?
C. 12- İmam
Hüseyin (a.s)'ın kölesinin ismi, “Eslem” idi; onun özelliklerinden biri Kur’ân
karisi olması idi; Kur’ân ayetlerini kalbe işleyen yanık bir sesle okuyordu.[1]
S. 13- İmam
Hüseyin (a.s)'ın müezzininin ismi ne idi?
C. 13- Haccac bin
Mesruk idi.
S. 14- İmam
Hüseyin (a.s) ve ashabı, ne zaman Medine'den Mekke'ye hicret etmiştir?
C. 14- İmam
Hüseyin (a.s), Hicretin 60. yılı olan Recep ayının 28'inde, Pazar akşamı
çocukları, kardeşleri (Muhammed bin Hanefiyye hariç) ve akrabalarından bir grup
kimseyle birlikte geceleyin Medine'den Mekke'ye doğru hareket ettiler ve Şaban
ayının üçünde Cuma akşamı Mekke'ye ulaştılar.
S. 15- İmam
Hüseyin (a.s) ve ashabı, kaç gün Mekke-i Muazzama'da kalmış ve hangi tarihte
Mekke'den Irak'a doğru yola çıkmışlardır?
C. 15- İmam
Hüseyin (a.s) ve ashabı, takriben 95 gün Mekke'de kaldılar; ama haclarını
tamamlayamadıklarından onu umreye çevirerek Zihicce'nin 8. günü ailesi ve
evlatlarıyla birlikte Mekke'den Irak'a doğru yola koyuldular.[2]
S. 16- İmam
Hüseyin (a.s) neden hac günlerinde Temettu Haccını Umre-i Müfrede'ye çevirerek
Mekke'den ayrıldılar?
C. 16- Bunun sebebi
şu idi: İmam Hüseyin (a.s), Yezidi'n adamlarından bir grup insanın, kendisine
suikast düzenlemek için hac maskesi altında Mekke'ye gönderildiklerini ve
Mekke'nin çevresinde ihram elbisesinin altında gizledikleri silahla kendisini
öldürmekle görevli olduklarından haberdar oldu. Bu sebepten dolayı İmam (a.s)
Temettu Haccını Umre-i Müfrede'ye çevirdi ve bir grup halk için kısa bir
konuşma yaptıktan sonra o günün sabahı yani Zilhicce'nin sekizinde bir grup
yaran, kardeş ve akrabalarıyla birlikte Allah'ın evinin ihtiramını korumak için
Mekke'den çıkarak Irak'a doğru hareket ettiler.[3]
S. 17- İmam
Hüseyin (a.s) Mekke'den ayrıldığında okuduğu hutbe ne idi ve hangi isimle
meşhurdur?
C. 17- İmam
Hüseyin (a.s) Mekke'den çıkmadan bir gün önce kendi ashabına “Hutta'l- Mevt”
hutbesi adıyla meşhur olan bir hutbe okudu. Hutbenin sonunda şöyle geçiyor:
“Kim bizim yolumuzda kalbinin kanını dökmeye ve Allah'a kavuşmaya hazırsa,
bizimle gelsin; ben yarın saban inşaAllah hareket edeceğim.”
S. 18- İmam
Hüseyin (a.s)'ın Mekke'ye gönderdiği elçi kim idi?
C. 18- Muslim bin
Akil.
S. 19- Kufe halkı
İmam Hüseyin (a.s)'a kaç tane davet mektubu göndermişti?
C. 19- Yüz elli
civarında.
S. 20- Kufe
halkı, İmam Hüseyin (a.s)'ı davet ettiği zaman, kaç kişi Hz. Müslim'e biat
etmişlerdi?
C. 20- On sekiz
bin kişi.
S. 21- Hz.
Müslim'in çocuklarının isimleri nelerdir?
C. 21- İbrahim ve
Muhammed'dir; Muhammed İbrahim'den büyüktü; her ikisi de on yaşından küçük
idiler.
S. 22- Cebrail,
İmamların (a.s) isimlerini Hz. Nuh (a.s)'a bildirdiğinde, onların hangisinin
ismini duyunca ağlamıştır?
C. 22- İmam
Hüseyin (a.s)'ın ismini duyunca ağladı.
S. 23- İmam
Hüseyin (a.s)'ın kıyamına sebep olan en önemli faktör nelerdi?
C. 23- İmam
Hüseyin (a.s)'ın kıyamına sebep olan üç önemli faktör şunlardır:
1) Yezid hükümetinin
İmam Hüseyin (a.s)'dan biat istemesi ve İmam (a.s)'ın da bu isteğin karşısında
şiddetle direnip “Zillet bizden uzaktır” buyurması.
2) Kıyam için
hazır olan Kufe halkının, İmam (a.s)’ı ısrarla oraya davet etmeleri.
3) İslam'ın
Füru-u Din'inden olan, iyiliğe emretmek kötülükten sakındırmak emriyle amel
etmesi.
S. 24-
Kerbela'nın sözcük anlamı nedir?
C. 24- Kerbela,
gam ve bela anlamınadır. İmam Hüseyin (a.s) Kerbela ismini duyduklarında şöyle
buyurdular: “Allah'ım kerb (gam) ve beladan sana sığınıyorum.”
S. 25- İmam
Hüseyin (a.s)'ın ashabı meydana gitmek istediğinde, onların arasında var olan
sünnet ne idi?
C. 25- Maktel
yazanları şöyle yazmışlardır: İmam Hüseyin (a.s)'ın ashabı arasında şöyle bir
sünnet var idi; Onlardan her hangi biri savaş meydanına gitmek istediğinde İmam
Hüseyin (a.s)'ın huzuruna gelerek şöyle diyordu: “Es-selam-u aleyke yebne
Resulullah!” (Selam olsun sana ey Resulullah'ın oğlu!”) İmam (a.s) da onların
cevabını vererek; “Biz de yakında size kavuşacağız” buyuruyorlardı ve şu ayeti
tilavet ederlerdi: “Feminhum men kaza nahbeh ve minhum men yentezir vema
beddelu tebdilen.”
S. 26- Beni Haşim
ailesinden Aşure günü ilk şehit olan kimdi?
C. 26- Hz. Ali
Ekber (a.s).
S. 27- İmam
Hüseyin (a.s)'ın 72 ashabından kaç kişi Beni Haşim ve O Hazretin yakınlarından
idi?
C. 27- On yedi
kişi.
S. 28- İlk
önceleri düşmanın ordusundan olan fakat sonra gerçekten tövbe ederek İmam
Hüseyin (a.s)'ın ordusuna katılıp şahadete erişen şahsın ismi nedir?
C. 28- Hür bin
Yezid-i Riyahi’dir.
S. 29- Neden İmam
Hüseyin (a.s) düşmandan bir gece (Aşure gecesini) izin istedi?
C. 29- İmam
Hüseyin (a.s) kardeşi Ebu'l Fazl’il- Abbas'a şöyle buyurdu: “Kardeşim! Düşmana
doğru git, onlara de ki; “Namaz kılmamız, dua etmemiz ve Allah'la münacatta
bulunmamız için bu geceyi bize mühlet verin. Çünkü ben namaz kılmayı, Kur’ân
okumayı, çok dua ve istiğfar etmeyi seviyorum.” [4]
S. 30- Aşure
gecesi düşman ordusundan kaç kişi İmam Hüseyin (a.s)'ın ordusuna katıldı?
C. 30- İmam
Hüseyin (a.s) ve yarenlerinin Aşura gecesi Kur’ân okumaları, ibadet ve dua
etmeleri, düşman askerlerinden 32 kişinin İmam'ın ordusuna katılmalarına sebep
oldu.[5]
S. 31- Aşure günü
şehit olan damat ve gelinin isimleri nelerdir ve nasıl şahadete eriştiler?
C. 31- Onların
isimleri “Veheb” ve “Haniye”'dir. Veheb, savaş meydanına gitmek için İmam
Hüseyin (a.s)'dan izin istedi. İmam (a.s) izin verince meydana gidip bir müddet
savaştıktan ve düşman ordusundan bir kaçını öldürdükten sonra iki elleri
kesilerek düşmanın eline esir düştü. Onu Ömer-i Sa'dın yanına götürdüler, o
zalim de onun boynunun vurulmasını emretti; boynunu vurduktan sonra kesilmiş
başını İmam Hüseyin (a.s)'ın ordusuna doğru attılar. Veheb'in annesi onu alıp
yüzünün kanını temizledikten sonra, onu düşmana doğru attı. Veheb'in eşi
“Haniye” kendisini kocasının kana boyanmış bedenine ulaştırdı, onum kanlarını
temizleyerek şöyle diyordu: “Cennet sana hoş olsun” Şimr bu durumu görünce,
kölesine onu öldürmesini emretti, köle de elindeki demir sopayla onu şahadete
eriştirdi.
S. 32- Kerbela'da
şehit edilen ilk ve tek kadının ismi nedir?
C. 32- Veheb'in
eşi olan Haniye’dir.
S. 33- İmam
Hüseyin (a.s)'ın Aşure günü, savaşın tam kızgın zamanı ameli olarak açıkça
yerine getirdiği İlahi farizalardan biri ne idi?
C. 33- Cemaat
namazı kıldırması idi. İmam Hüseyin (a.s) bir grup ashabıyla birlikte öğle
namazını korku namazı adı altında kıldılar; İmam'ın ashabından iki kişi namazın
sonuna kadar kendilerini Hazrete siper etti. Onlardan biri, düşman tarafından
atılan okların bedenine isabet etmesi sonuca şahadete erişti.
S. 34- Aşura
gününün öğle namazı vaktini, İmam (a.s)'a hatırlatan şahsın ismi nedir ve İmam
(a.s) ona hitaben ne buyurdular?
C. 34- Aşura
gününün öğle vakti “Ebu Sumame-i Seydavi” güneşe bakarak öğle vaktinin
girdiğini anlayınca İmam (a.s)'a şöyle dedi: “Gerçi düşmanın fırsat
vermeyeceğini biliyorum, ama son namazı sizinle kılıp öylece Allah'a kavuşmak
istiyorum.”
Bunun üzerine
İmam (a.s) gökyüzüne bakarak şöyle buyurdular: “Namazı bana hatırlattın, Allah
seni hatırlatan ve namaz kılanlardan kılsın. Şimdi öğlenin ilk vaktidir, namaz
kılmamız için düşmandan mühlet isteyin.”
S. 35- Beni Esed
tayfasından olup İmam Hüseyin (a.s)'ın ashabından olan, Bedir ve Huneyn
savaşlarına katılmış olup Aşura günü İmam (a.s)'ın yanında şahadete erişen
yaşlı kişinin ismi nedir?
C. 35- Habib bin
Mezahir'in akrabalarından olan “Enes bin Haris-i Kahili”dir.
S. 36- Ebuzer'in
azad edilmiş kölesi olan ve İmam Ali (a.s), İmam Hasan (a.s) ve daha sonra İmam
Hüseyin (a.s)'ın evinde yaşayan ve nihayet Kerbela'da İmam Hüseyin'in yanında şahadete
erişen şahsın ismi nedir?
C. 36- Cevn’dir.
S. 37- Neden İmam
Hüseyin (a.s) Aşura günü düşmanlarından bazılarını öldürmüyordu?
C. 37- İmam
Seccad (a.s) şöyle buyuruyor: “Babamın öldürmediği kimselerin soyundan biz
Ehl-i Beyt'i sevecek kimseler dünyaya gelecekti. İşte İmam (a.s) bu yüzden bizi
sevecek insanların babalarının sulbünde korunması için onları öldürmüyordu.”
Diğer İmamların
hakkında da buna benzer bir çok rivayetler vardır; onlar da bazı kimseleri,
onların sulbünde yer alan imanlı insanlardan dolayı öldürmüyorlardı.[6]
S. 38- Aşure
günü, neden en büyük musibet günü olarak tanıtılmıştır?
C. 38- Abdullah
bin Fazl-i Haşimi şöyle diyor: İmam Sadık (a.s)'a; “Neden Resulullah'ın son
vefat günü, Hz. Ali (a.s), Hz. Fatıma (a.s), Hz. Hasan vs. İmamların şahadet
günleri değil de sadece Aşura günü en büyük musibet, gam, üzüntü ve matem günü
olarak tanıtılmıştır?” dediğimde şöyle buyurdular:
“Bunun sebebi
şundan ibarettir: Ashab-ı Kisa (Âl-i Aba) Allah katında insanların en değerlisi
idiler. Bunlar beş kiydiler: ‘Hz. Peygamber (s.a.a), Hz. Ali (a.s), Hz. Fatıma
(a.s), Hz. Hasan (a.s) ve Hz. Hüseyin (a.s).’ Hz. Peygamber (s.a.a) vefat
ettiğinde gerçi musibet çok büyüktü, ama Ashab-ı Kisa'dan dört kişi yaşıyordu,
bunlar halkın mercii ve sığınağı idiler. Hz. Fatıma (a.s) şahadete eriştiğinde
musibetin çok büyük olmasına rağmen halk Ashab-ı Kisa'dan üç kişiyi kendi
aralarında görüp ihtiyaç duyduklarında onlara sığınıyorlardı. İmam Ali (a.s) ve
İmam Hasan (a.s)’da da durum aynıydı. Ama İmam Hüseyin (a.s) şehit olduğunda,
Ashab-ı Kisa'dan halkın mercii ve sığınağı olacak kimse kalmamıştı. Bundan
dolayı İmam Hüseyin (a.s) bekası Ashab-ı Kisa’nın bekası olduğu gibi, onun
şahadeti de onların hepsinin şahadeti gibiydi. Bu sebepten dolayıdır ki Aşura
günü, gam, üzüntü ve matem açısından günlerin en musibetlisi olarak
tanıtılmıştır.”
Abdullah bin
Fazl-i Haşimi sözünün devamında şöyle diyor: Ben İmam Sadık (a.s)'a; “Öyleyse
İmam Seccad (a.s) için ne diyorsunuz?” dediğimde şöyle buyurdular:
“İmam Zeyn'ul-
Abidin (a.s), İmam ve halka hüccetti. Fakat Resulullah (s.a.a)'i görmemişti,
onun ilmi baba ve cetlerinden miras olarak ona yetişmişti. Ama İmam Ali (a.s),
Hz. Fatıma (a.s), İmam Hasan (a.s) ve İmam Hüseyin (a.s) Hz. Peygamberle uzun
süre birlikte olmuşlardı. Halk da onları Hz. Peygamber (s.a.a) ile birlikte
görmüştü. Bundan dolayı Onlardan birini gördüklerinde, Hz. Peygamber (s.a.a)'in
hatıraları, söz ve davranışları onlar için canlanıyordu.” [7]
S. 39- İmam
Hüseyin (a.s) ve Yahya bin Zekeriyya (a.s) arasında ne gibi benzerlikler
vardır?
C. 39- Bu iki
yüce ve mazlum şahsiyet arasında olan benzerlikler çoktur. Fakat biz yedi
tanesiyle yetiniyoruz:
1) Bu iki masuma
isim takılmadan önce, onların isminde hiç kimse yoktu.
2) Her ikisi de
altı aylık iken dünyaya gelmişlerdi.
3) O ikisinin
doğumundan önce, semavi haber ve vahiyler onların doğum ve durumlarını
açıklamıştı.
4) Gök her
ikisine de ağladı. “Fema beket aleyhim'is- semau ve’l arz” [8] ayetinin
tefsirinde bununla ilgili hadis nakledilmiştir.
5) Her ikisinin
katili veled'üz- zina idi.
6) Her ikisinin
de başını altın leğene koyup fasık ve zalimlere götürdüler.
7) Bu iki
mazlumun, rivayetlere göre başlarının konuşması.
S. 40- İmam
Hüseyin (a.s)'ın Aşura günündeki en son askeri kimdi ve kimin eliyle şahadete
erişti?
C. 40- İmam
Hüseyin (a.s)'ın Aşura günü en son askeri, Hz. Ali Esğer idi. Babası İmam
Hüseyin (a.s)'in elleri üzerinde, Hermele bin Kamil-i Esedi'nin okuyla şahadete
erişti.
S. 41- Kerbela
şehitlerinden kimlerin başlarını bedenlerinden ayırmadılar? Niçin?
C. 41- Hz. Ali
Esğer ile Hür bin Yezid-i Riyahi'nin başlarını bedenlerinden ayırmadılar. Çünkü
İmam Hüseyin (a.s) Ali Esğer'i defnetmişti; Hür bin Yezid-i Riyahi'nin de
akrabaları onun başının bedeninden ayrılmasına mani oldular.
S. 42- İmam
Hüseyin (a.s)'ın Kerbela'da kendisiyle birlikte şehit olan ashabı kaç kişiydi?
C. 42- Meşhur
kavle göre 72 kişi.
S. 43- İmam
Hüseyin (a.s)'ın, yaya olarak cenazesinin baş ucuna geldiği ve onun için ağıt
okuyup ağladığı şahsın ismi nedir?
C. 43- Hür.
S. 44-
Rivayetlerimizde Beytullah'il Haram haccının bedeli olarak tanıtılan şey nedir?
C. 44-
Beytullah'il Haram'ın (sevap bakımından) bedeli olarak tanıtılan şey, İmam
Hüseyin (a.s)'ın kabrinin ziyaretidir. Allah'ın evinin ziyaretine gitmeye gücü
olmayan kimseler, onun yerine İmam Hüseyin'in kabrinin ziyaretine gidip o
sevabı kazanabilirler.
S. 45- Nahiye-i
Mukaddese Ziyareti nasıl bir ziyarettir?
C. 45- Nahiye-i
Mukaddese Ziyareti, Sahib'uz- Zaman İmam Mehdi (a.s)'dan nakledilen bir
ziyarettir. Hazret Kerbela şehitlerinin hepsinin isim ve nişanelerini bu
ziyarette zikredip onlara selam gönderdiği gibi, onlardan her birinin katilinin
de ismini zikredip onlara lanet etmiştir.
S. 46- Namaz
kılarken Kerbela toprağına secde etmenin fazileti nedir?
C. 46- Necat'ul-
İbad risalesinde şöyle nakledilmiştir: “Kim namaz kıldığında Kerbela toprağına
secde ederse, namazın kabul olmasına mani olan engeller yok olup İmam Hüseyin
(a.s) toprağının bereketiyle namazı kabul olur.”
S. 47- İmam
Hüseyin (a.s)'ın şahadetinden sonra Kerbela'da en son şehit olan kimdi?
C. 47- Kerbela’da
en son şehit olan “Süveyd bin Amr” isminde yaşlı bir adamdır. Bu şahıs Aşura
günü, var gücüyle savaştı, aldığı çok yara ve darbeler neticesinde bayılıp yere
düştü. Düşman onun öldüğünü zannederek ondan vazgeçti. O bir müddetten sonra
kendine gelip İmam Hüseyin (a.s)'ın şehit olduğunu anlayınca o haliyle kalkıp
yanında bulunan hançerle düşmana saldırdı, bir müddet savaştıktan sonra
şahadete erişti. Böylece o, İmam Hüseyin (a.s)'ın şahadetinden sonra şahadete
erişen kişiydi.
S. 48- Kerbela
şehitlerinin başları ne zaman ve kimin emriyle bedenlerinden ayrıldı?
C. 48-
Muharrem'in on birinci günü, Ömer Sa'd'ın emriyle.
S. 49 İmam
Hüseyin (a.s) ne zaman ve nerede şahadete erişti?
C. 49- Hicretin
61. Yılı Aşura günü Kerbela'da şahadete erişti.
S. 50- İmam
Hüseyin (a.s) kaç yaşında şehit oldu?
C. 50- 57
yaşında.
S. 51- İmam
Hüseyin (a.s) şehit olduktan sonra, kaç atlı Hazretin bedenini atların
tırnaklarıyla çiğnetti?
C. 51- İmam
Hüseyin (a.s) şehit olduktan sonra, on kişi İmam (a.s)'ın bedenini atların
tırnaklarıyla çiğnettiler.
S. 52- İmam
Hüseyin (a.s)'ın katili kimdir?
C. 52- Şeyh
Şuşteri (r.a) şöyle yazıyor: “İmam Hüseyin (a.s)’ın katili ilk başta Yezid'dir.
Çünkü O İmam Hüseyin (a.s)'dan zorla biat alınmasını, biat etmediği takdirde
hazretin başının kendisine gönderilmesini emretmişti. Yezid'den sonra İmam
Hüseyin (a.s)’ın katili İbn-i Ziyad'dır. Çünkü o bu cinayete zemine hazırlamış
ve İmam'ın aleyhine ordu toplamıştır. Ondan sonra da İmam'ın katili İbn-i
Sa'd'dır. Çünkü Kerbela vakasından sonra onu, İmam Hüseyin (a.s)’ın katili
olarak çağırıyorlardı. Onlardan sonra da İmam (a.s)'ın katili Şimr'dir. Çünkü o
da büyük musibetin faili olmuştur.
S. 53- İmam
Hüseyin (a.s)'ın bedeninde kaç ok, mızrak ve kılıç yarası var idi?
C. 53- İmam Bakır
(a.s)'ın buyurduğuna göre, İmam Hüseyin (a.s)'ın bedeninde 320 kılıç, mızrak ve
ok yarası vardı.
S. 54- İmam
Hüseyin (a.s)'ın atının ismi ne idi?
C. 54- Zulcenah.
S. 55- Zulcenah,
İmam Hüseyin (a.s)'ın bedeniyle nasıl vedalaştı?
C. 55- İmam
Hüseyin (a.s)'ın şahadetinden sonra, Zulcenah İmam (a.s)'ın parçalanan
bedeninin yanına gelerek yelesini Hazret'in kanına boyadı, O'nun bedenini
kokladı ve yüksek sesle kişnemeye başladı.
İmam Bakır (a.s)
buyuruyor ki; “Zulcenah kişnerken şöyle diyordu: Peygamber'in evladını öldüren
ümmetin zulmünden dolayı vay hallerine!”
S. 56- Kerbela
şehitlerinin naşı ne zaman ve kimlerin vasıtasıyla defnedildi?
C. 56- Kerbela
şehitlerinin naşı, hicri 61. Yılın Muharrem ayının 13. günü defnedildi. Şöyle
ki, “Alkame” nehirinin yakınındaki bir köyde yaşayan “Beni Esed” kabilesi,
gelip Kerbela şehitlerinin mübarek bedenlerini defnederken İmam Hüseyin (a.s)
ve başları bedenlerinde olmayan diğer şehitlerin bedenlerini tanımıyorlar, bu
yüzden ne yapacaklarını bilmeyerek şaşırıp kalıyorlar, bu esnada aniden bir
atlı onların yanına gelerek; “Niçin buraya gelmişsiniz?” diye soruyor. Onlar da
cevaben: “Bu cesetleri defnetmek için gelmişiz, fakat onların kim olduğunu
tanımıyoruz.” diyorlar. İmam Seccad (a.s)'ın kendisi olan o atlı, bütün
şehitleri tek-tek tanıtıyor ve onları defnediyorlar. İmam Seccad (a.s) 'ın
kendisi de babasının pare-pare olmuş bedenini bir hasrın içerisine koyarak onu
defnediyor.
S. 57- İmam
Hüseyin (a.s)'ın mübarek bedeni kimin vasıtasıyla tanındı ve defnedildi?
C. 57- İmam
Seccad (a.s)'ın.
S. 58- İmam
Hüseyin (a.s)'ın kabri nerededir?
C. 58-
Kerbela'da.
S. 59- Neden İmam
Hüseyin (a.s)'ın kabri altı köşelidir?
C. 59- Hz. Ali
Ekber'in mübarek na'şı, babası İmam Hüseyin (a.s)’ın yanında defnedildiğinden
dolayı kabir altı köşeli olmuştur.
S. 60- İmam
Hüseyin (a.s)'ın kabrinin üst tarafında, halis altın suyuyla ne yazılmıştır?
C. 60- Nur
ayetinden sonra Hz. Peygamber (s.a.a) 'in buyurmuş olduğu şu hadis yazılmıştır:
“Ey Cabir! Hüseyin'in kabrini ziyaret et. Çünkü Hüseyin'in kabrini ziyaret
etmenin sevabı, (müstahap olan) yüz haccın sevabıyla eşittir. Kuşkusuz
Hüseyin'in kabri, cennet bahçelerinden bir bahçedir... Kerbela da cennet
yeridir.”
S. 61- Resulullah
(s.a.a), İmam Hüseyin'in kabrini ziyaret etmenin sevabı hakkında ne
buyurmuştur?
C. 61- Hz.
Peygamber (s.a.a) Ayşe’ye şöyle buyurdu: “Kim, oğlum Hüseyin vefat ettikten
sonra onun kabrini ziyaret ederse, Allah Teala benim haclarımdan bir haccın
sevabını onu ziyaret edene verir.”
Aişe;
“Haclarından bir haccın sevabını mı?” dediğinde Hz. Peygamber (s.a.a); “İki
haccımın sevabını ona verirler.” buyurdular.
Aişe daha fazla
şaşırarak; “İki haccının sevabını mı?!” dediğinde Resulullah (s.a.a): “Hatta üç
haccımın sevabı, onu ziyaret edene verilir.” buyurdular.
Bu mevzu böylece
tekrarlandı; nihayet Resulullah (s.a.a); “Allah Teala, benim doksan haccımın
sevabını Umre sevaplarıyla birlikte onun kabrini ziyaret edene verecektir.”
buyurdular.[9]
S. 62- İmam
Hüseyin (a.s)'ın vasiyeti ne gibi sözleri içermektedir?
C. 62- İmam
Hüseyin (a.s), Irak'a doğru hareket ettiğinde bir vasiyetname yazarak kardeşi
Muhammed-i Hanefiyye'ye verdi. Bu vasiyetnamede, Allah'ın birliğine, Hz.
Peygamber (s.a.a)'in peygamberliğine ve ahiretin hak olduğuna ikrar ettikten
sonra şöyle geçmiştir:
“Ben bencillik,
zulüm ve yeryüzünde bozgunculuk yapmak için kıyam etmedim; ben ceddimin
ümmetini ıslah etmek, babam Ali bin Ebu Talib’in yolunda gitmek ve iyiliği
emredip kötülükten sakındırmak için kıyam ettim.
S. 63- İmam
Hüseyin (a.s)'ın kaç çocuğu vardı?
C. 63- Büyük bir
alim ve mühaddis olan şeyh Mufid şöyle diyor: “İmam Hüseyin (a.s)'ın altı
çocuğu vardı:
1) Annesi
Şehrbanu olan İmam Seccad (a.s).
2) Annesi Leyla
olan Ali Ekber (a.s).
3) Kerbela vakasından
önce vefat eden Cafer.
4) Annesi Rubab
olan ve İmam Hüseyin (a.s) 'ın kucağında boğazından oklanarak şahadete erişen
Abdullah (Ali Esğer).
5) Annesi Rubab
olan Sekine.
6) Annesi Ümmü
İshak olan Fatime.[10]
S. 64- İmam
Hüseyin (a.s)'ın en büyük oğlunun ismi nedir?
C. 64- Merhum
şeyh Mufid ve şeyh Saduk İmam Seccad (a.s)'ı İmam Hüseyin (a.s)'ın en büyük
oğlu bilmişlerdir. Ama allame seyyid Muhsin “A'yan'uş- Şia” kitabında Hz. Ali
Ekber'in, İmam Hüseyin (a.s)'ın En büyük oğlu olduğunu vurgulamıştır.[11]
S. 65- Hz. Zeyneb
(a.s) ne zaman ve nerede dünyaya gelmiş ve vefat ettiği yer neresidir?
C. 65- Hz. Zeyneb
(a.s) hicretin 5. veya 6. yılı Cemadelula'nın beşinde Medine'de dünyaya geldi;
hicretin 62. yılında ise Medine veya Şam'da vefat ettiler. Bazı raviler ise
hicretin 64. yılında vefat ettiğini yazmışlardır.
S. 66- Hz. Zeyneb
(a.s)'ın evlenme şartı ne idi?
C. 66- Hz. Zeyneb
(a.s) evlenme yaşına ayak bastıklarında pek çokları onu istedi. Fakat amcası
oğlu Abdullah bin Cafer'in istemesi şu şartla kabul edildi: “Kardeşi İmam
Hüseyin (a.s) ne zaman yolculuğa çıkarsa, onunla beraber olacak ve Abdullah
buna mani olmayacaktır.” Abdullah da bu şartı kabul etti, böylece Hz. Zeyneb
(a.s) onunla evlendi.
S. 67- Hz. Zeyneb
(a.s) neden, İmam Hüseyin (a.s) onun şehit olan oğullarını çadıra getirdiğinde
dışarı çıkmadı?
C. 67- Hz. Zeyneb
(a.s) daima şehitlerin mübarek na’şlarını bütün kadınlardan önce karşılıyordu,
ama kendi oğullarının mübarek na’şlarını getirdiklerinde çadırdan dışarı
çıkmadı. Çünkü kana boyanan oğullarının bedenlerini görmekle sabırsızlık
göstererek mükafatını azaltabilir ve kardeşi de onu bu halde görerek bacısı
karşısında mahcup olabilirdi. İşte bu yüzden çadırdan dışarı çıkmadı.
S. 68- İmam
Hüseyin (a.s)'ın kardeşi olan Hz. Ebu'l Fezl'il- Abbas'ın lâkapları ne idi?
C. 68- Hz. Ebu'l
Fazl'il- Abbas'ın bir çok lâkapları vardır. Bunlardan her biri onun yüce
şahsiyetinin özelliklerinden bir nişanedir. O lâkaplar şunlardır:
1- Ebu'l Fazl;
çok faziletleri olduğundan veya “Fazıl” isminde bir oğlu olduğundan dolayı bu
lakap ona verilmiştir.
2- Ebu'l Kırba;
susuzlara su taşıdığı için bu lakabı almıştır.
3- Kamer-i ben-i
Haşim; Haşim oğulları arasında ay gibi yüzü güzel ve nurlu olduğundan dolayı bu
lakabı ona takmışlardır.
4- Abd-i Salih.
5- Fadi
(fedakar).
6- Hami (himayet
edici).
7- Vaki
(koruyucu).
8- Bab’ul- Havaic
(hacetler kapısı).
9- Sai (ayretli,
çaba sarf eden).
10- Hamil’ul-
Liva (sancaktar, alemdar).
S. 69- Hz.
Mehdi'nin, Nahiye-i Mukaddese Ziyaretindeki Hz. Ebu'l-Fezl için beyan ettiği
beş fazilet nedir?
C. 69- İmam Mehdi
(a.s)'dan naklolunan Nahiye-i Mukaddese Ziyareti'nde O Hazret, Ebu'l Fazl
(a.s)'a hitaben şöyle buyuruyor:
“Selam olsun
Emir’ul- Muminin Hz. Ali (a.s)’ın oğlu Ebu'l Fazl’il- Abbas'a; O Abbas ki,
canını kardeşi için feda etti, dünyayı ahrete ulaşmak vesilesi kıldı, kardeşine
feda oldu, muhafız idi, suyu susuzlara ulaştırmak için çok gayret etti ve iki
eli Allah yolunda kesildi.”
S. 70- İmam
Hüseyin (a.s) ve ashabının aileleri ne zaman ve kimin vasıtasıyla esir edilerek
Kerbela'dan Kufe'ye götürüldü?
C. 70- İmam
Hüseyin (a.s) ve ashabının aileleri, Muharrem'in on birinci günü öğleden sonra
Ömer-i Sa'd vasıtasıyla esir edilerek Kerbela'dan Kufe'ye götürüldü.
S. 71- Meşhed'us-
Sıkt Nedir?
C. 71- Nakledildiğine
göre İmam Hüseyin (a.s)'ın hanımlarından biri Muhsin isminde bir çocuğa hamile
imiş; Kufe ve Şam arasında Halep denen yerde aşırı rahatsızlıktan dolayı
çocuğunu düşürüyor. Bundan dolayıdır ki oraya Meşhed'us- Sıkt denilmiştir.
Şimdi orası Muhsin'in defnedildiği yer olarak bilinen bir ziyaretgahtır.[12]
S. 72- İmam
Hüseyin (a.s)'ın kesik başı nerede Kur’ân okumuş ve hangi ayetleri tilavet
etmiştir?
C. 72- Bir çok
rivayetlerde İmam Hüseyin (a.s)'ın başının Kufe'de Kur’ân okuduğu ve çeşitli
ayetleri tilavet ettiği nakledilmiştir. Örneğin şeyh Mufid şöyle naklediyor:
Zeyd bin Erkam
diyor ki; İmam Hüseyin (a.s)'ın kesik başını Kufe'nin yol ve sokaklarında
dolaştırdıklarında İmam (a.s)'ın mızraktaki başının şu ayeti okuduğunu gördüm:
“Sen, yoksa Kehf ve Rakım ehlini bizim şaşılacak ayetlerimizden mi sandın?”
[13]
Yine İmam Hüseyin
(a.s)'ın kesik başının şu ayeti okuduğu nakledilmiştir. “Sana, onlara karşı
Allah yeter. O işitendir, bilendir.” [14]
Yine başka bir
rivayette de İmam Hüseyin (a.s)'ın kesik başından bir nur kalktığı ve şu ayeti
okuduğu nakledilmiştir: “Zulmetmekte olanlar, nasıl inkılâba uğrayıp
devrileceklerini pek yakında bileceklerdir.” [15]
S. 73- İmam
Hüseyin (a.s)'ın kesik başı nerede defnedilmiştir?
C. 73- İmam
Hüseyin (a.s)'ın kesik başının nerede defnedildiğine dair Sibt bin Cevzi,
“Tezkire” kitabında beş görüş zikretmiştir:
1- Medine'de;
annesinin kabri yanında.
2- Dimaşk'de.
3- Kahire'de.
4- Emir’ul-
Muminin Ali (a.s)'ın kabrinin yanında.
5- Kerbela'da
Şia'nın kabul
ettiği meşhur görüş şudur: İmam Seccad (a.s), İmam Hüseyin (a.s) başını
Kerbela'ya getirip o hazretin yanında defnetti.[16]
S. 74- Kerbela
şehitlerinin kesik başları ne zaman ve kimin vasıtasıyla defnedilmiştir?
C. 74- Sefer
ayının yirmisinde Erbein günü İmam Seccad (a.s) vasıtasıyla defnedilmiştir.
S. 75- Nu'man bin
Beşir kimdir?
C. 75- Nu'man bin
Beşir, Resulullah (s.a.a)'in ashabından güvenilir bir şahıstı. Yezid bir grubu
onun önderliğinde İmam Hüseyin (a.s)'ın ailesinin muhafızı kılarak onları tam
bir ihtiramla Medine'ye döndürmelerini tavsiye etti. Nu'man bin Beşir de Ehl-i
Beyt'i tam bir ihtiramla Şam'dan Medine'ye götürdü.
S. 76- Kerbela
şehitlerini ilk olarak ziyaret eden, İslam ve Şia'nın mübelliğlerinden sayılan
ve Beni Ümeyye'nin kan içici hükümdarlarından Haccac bin Yusuf-u Sakafi'nin
eliyle Ali ve Ali evlatları dostluğu suçundan dolayı bedeni dağlanan sahabenin
ismi nedir?
C. 77- Cabir bin
Abdullah-i Ensari.
S. 77- Cabir bin
Abdullah-i Ensari kimdir?
C. 77- Cabir bin
Abdullah-i Ensari, hicretten on beş yıl önce Medine'de dünyaya geldi ve babası
Abdullah Uhud savaşında şahadete erişti. Cabir daima Hz. Peygamber (s.a.a)'le
birlikte idi, Hz. Peygamber (s.a.a)’in zamanında vuku bulan on dokuz savaşa
katılmıştır. Hz. Peygamber (s.a.a)'den sonra daima Hz. Ali (a.s) ve Ehl-i
Beyt'le beraberdi, öyle ki onun yaşantısı sanki Ehl-i Beytin yaşantısıyla
düğümlenmişti. İmam Hüseyin (a.s)'ın kabrini ilk ziyaret eden de o olmuştur.
Daha sonra Hz. Ali (a.s)'ın dostluğu suçuyla bedeni, Haccac bin Yusuf-i Sakafi
tarafından dağlanmıştır.
S. 78- İmam
Hüseyin (a.s)'ın ailesi ve onlarla birlikte esir edilenler ne zaman Şam'a
ulaştılar?
C. 78- Hicretin
61. yılı Sefer ayının birinci günü.
S. 79- İmam
Seccad (a.s)'ın naklettiği, Şam'da kendilerine ve esirlere yapılan yedi zulüm
nedir?
C. 79- İmam
Seccad (a.s), Numan bin Munzir-i Medaini'ye şöyle buyurdu:
“Şam'da yedi
zulüm bize yapıldı ki esir olduğumuz süre içerisinde bu denli bir zulüm bize
yapılmamıştı:
1- Şam'da
zalimler kılıçlarıyla bize saldırdılar ve davul çaldıkları halde büyük bir
toplumun arasında bizi beklettiler.
2- Şehitlerin
başlarını hanımlarımızın tahtırevanları arasına soktular, babam ve amcam
Abbas'ın başlarını, halam Zeyneb ve Ümmü Gülsüm'ün karşısına; kardeşim Ali ve
amcam oğlu Kasım'ın başlarını ise bacılarımın gözleri önüne getirdiler; bazen
başlar yere düşüp atların nalları altında kalıyordu.
3- Şam'ın
kadınları, damların üzerinden başımıza su ve ateş döküyorlardı.
4- Günün
doğuşundan batışına kadar, sokak ve pazarda saz ve avazla halkın gözleri önünde
bizi dolaştırıp; “Ey insanlar! Bunları öldürün; zira bunların İslam'da hiçbir
saygınlığı yoktur” diyorlardı.
5- Bizi tavanı
olmayan bir yerde bekletiyorlardı, gündüzleri şiddetli sıcaktan, geceleri ise
soğuktan rahatsızdık, daima korku ve ıstırap içerisinde idik.
6- Bizi köle
satılan pazara götürdüler, bizi köle ve cariye olarak satmak istediler, ama
Allah Teala bu ameli onlara mümkün kılmadı.
7- Bizi bir ipe
bağladılar, böylece Yahudi ve Hıristiyanların evlerinin önünden geçirirken
onlara; ‘Bunların babası sizin babalarınızı Hayber, Hendek....savaşlarında
öldürdüler, bugün onların intikamını bunlardan alın’ diyorlardı.” [17]
S. 80- İmam
Hüseyin (a.s)'ın Ehl-i Beyt'inin, Medine'den çıktığı andan Medine'ye döndüğü
ana kadar kaç acı vedalaşmaları olmuştur?
C. 80- Dört
vedalaşmaları olmuştur:
1- Hz. Peygamber
(s.a.a) ile Hz. Fatıma (a.s)'ın kabirleri ve Resulullah (s.a.a)’in haremiyle
vedalaşmaları.
2- Aşura günü
İmam Hüseyin (a.s) ile vedalaşmaları.
3- Muharrem
ayının on birince günü şehitlerin başsız bedenleriyle vedalaşmaları.
4- Hz. Zeyneb
(a.s), İmam Seccad (a.s) ve onlarla birlikte olanların, Erbein günü Kerbela'ya
gelip üç gün yas ve ağıt tuttuktan sonra şehitlerin kabirleriyle vedalaşmaları.
S. 81- İmam
Hüseyin (a.s)'ın Ehl-i Beyt'i, ne günü Medine'ye varmış ve kaç gün genel yas
ilan edilmiştir?
C. 81- İmam
Hüseyin (a.s) 'ın Ehl-i Beyti Cuma günü Medine'ye vardı, o gün Medine halkından
bir grup Cuma namazı için camide toplanmışlardı; Velid bin Utbe de minbere
çıkıp hutbe okuyordu. Aniden ağlama sesleri Medine'yi kapsadı, halk, “Va
Hüseyna” deyip ağlıyordu. O gün Medine şehrinde Resulullah (s.a.a)’in vefat
ettiği gün gibi yas oldu. Bundan dolayı Medine'de on beş gün genel yas ilan
edildi, kadın ve erkek, küçük ve büyük gruplar halinde yas tutup ağladılar.
S. 82- Cabir bin
Abdullah-i Ensari ve İmam Hüseyin'in Ehl-i Beyt'i ne zaman İmam (a.s)'ın
kabrinin ziyaretine gittiler?
C. 82- Tarih,
rivayet ve alimlerin sözlerini incelediğimizde, Cabir ve Ehl-i Beytin İmam
Hüseyin (a.s)'ın kabrini ziyaret etmeleri hususunda beş görüş ortaya çıkıyor:
1- Hicretin 61.
yılının Sefer ayının 20'sinde.
2- Aynı yılın
ikinci Erbein'inde.
3- Hicri 62.
yılın Erbein'inde.
4- Cabir ve
arkadaşları Hicri 61. yılın birinci Erbein'inde. İmam Hüseyin (a.s)'ın kabrini
ziyaret etmeye muvaffak olmuşlar. Fakat İmam (a.s)'ın ailesinin Cabir ile
karşılaşması, Cabir'in İmam (a.s)'ın ziyaretine geldiği diğer günlere tesadüf
etmiştir.
5- İmam (a.s)'ın
ailesi Kufe'den Şam'a gittiklerinde, birinci Erbein'de Kerbela'ya varmışlar ve
aynı gün Cabir ve arkadaşlarıyla görüşüp sonra Şam'a gitmişlerdi.
Bize göre 4. ve
5. görüş akla daha uygun ve doğrudur.[18]
S. 83- İmam
Hüseyin (a.s)'ın kabrini ilk olarak ziyaret eden Cabir bir Abdullah-i Ensari O
Hazret'in kabrini ne zaman ziyaret etti?
C. 83- Erbein
gününde.
S. 84- Abbasi
halifelerinden hangisi İmam Hüseyin (a.s)'ın kabrini yıkarak O Hazret'in
ziyaret edilmesine mani oldu?
C. 84- Abbasi
halifelerinin onucusu olan Mütevekkil.
S. 85- İmam
Hüseyin (a.s)'a mersiye okumak hangi tarihten başladı?
C. 85- İmam
Hüseyin (a.s)’a mersiye okumanın tarihçesi, Hz. Peygamber (s.a.a)’in hatta Hz.
Adem (a.s)'ın zamanına dayanır. Çünkü Peygamber-i Ekrem (s.a.a)’in kendisi ve
masum İmamlar, İmam Hüseyin (a.s) için mersiye okumuş ve halkı buna teşvik
etmişlerdir. Binaenaleyh İmam Hüseyin (a.s)'a mersiye okumak çok eski
zamanlardan başlamış. İslam'da ise eğitici, içtimai ve siyasi programlardan
biri olarak belirlenip böylece devam etmiştir. Fakat İmam Hüseyin (a.s)'a
mersiye okumak, 9. ve 10. asırda “Revzat’uş- Şüheda” kitabının yazılmasıyla
başlamıştır diyenlerin görüşü bizce doğru değildir.[19]
S. 86- İmam
Hüseyin (a.s) hakkında Farsça ilk mersiye kitabı ne zaman yazıldı, kitabın ve
yazarının ismi nedir?
C. 86- İmam
Hüseyin (a.s)'ın hakkında Farsça yazılan ilk maktel (mersiye) Revzat’uş- Şüheda
kitabıdır. Yazarının ismi ise Kemaluddin Hüseyin bin Ali Vaiz-yi Kaşifı’dir.
S. 87- Muhtar
kimdir?
C. 87- Muhtar,
Ebu Ubeyd bin Mes'ud-i Sakafi'nin oğludur, Hicretin birinci yılında Taif'de
doğmuştur. Muhtar 13 yaşında olmasına rağmen Kadisiye savaşında babasıyla
birlikte savaş cephesine gelmiş ve düşmanla savaşmak istemiş, fakat babası ona
mani olmuştur. Muhtar, yiğit, reşit, cömert, atılgan, yüce himmetli, güçlü,
düşünceli ve akıllı bir kimse idi. Muhtar, Irak'ta Ehl-i Beyt taraftarları için
bir mihver ve onların faziletlerini yayanlardan sayılıyordu. Hz. Ali (a.s),
İmam Hasan (a.s) ve İmam Hüseyin (a.s)'ın imametine inanan birisiydi.
Muhtar'ın, İmam Hüseyin (a.s)'a karşı Kerbela'da savaşanlardan 18 bin kişiyi
öldürdüğü nakledilmiştir. [20]
S. 88- İmam
Hüseyin (a.s)'ın katillerinden intikam almak amacıyla yapılan ilk kıyam, ne
zaman başlatıldı ve bu intikamı kim aldı?
C. 88- Bu kıyam,
Hicretin 66. yılında, Muhtar bin Ebu Ubeyd-i Sakafi tarafından başlatıldı.
S. 89 “Kiysaniyye”
kimlerdir ve neden bu isimle meşhur olmuşlardır?
C. 89-
“Kiysaniyye” Muhtarın takipçilerine verilen bir isimdir. Bunun sebebi ise Esbağ
bin Nebate’nin naklettiği şu rivayettir: “Muhtarı çocukluk günlerinde Hz. Ali
(a.s)'ın dizleri üzerinde gördüm, Hazret onun başını okşayarak şöyle
buyuruyordu: “Ya keyyis! Ya keyyis!” (Ey zeki! Ey akıllı!) Bundan dolayı onun
takipçilerine “Kiysaniyye” dediler [21]
S. 90- Muhtar’ın
hükümeti ne kadar ayakta kalabildi?
C. 90- On sekiz
ay, (yani hicri 66. Yılın Rabi-ul Evvel ayının on dördünden, hicri 67. Yılın
Ramazan ayının on dördüne kadar) ayakta kalabildi.
S. 91- Muhtar kaç
yaşında, nerede şahadete erişti ve kabri nerededir?
C. 91- Muhtar 67
yaşında, Mus'ab bin Zübeyr'in ordusuyla savaştığında şahadete erişti, kabri ise
Hz. Müslim'in Kufe'deki kabrinin bulunduğu yerdedir.
S. 92- İmam
Hüseyin (a.s)'ın Ehl-i Beyt'i ve Haşimi kadınlar ne zaman matemden çıktılar?
C. 92- Haşimi
kadınlar, beş yıl gözlerine sürme çekmediler, saçlarına kına yakmadılar; hatta
onların evinden, yemek pişirmenin nişanesi olan bir dumanın çıktığı bile
görülmedi; ancak Ubeydullah bin Ziyad, hicretin 67. Yılında Muhtar'ın eliyle
öldürüldüğü zaman matemden çıktılar.[22]
S. 93- İmam
Seccad (a.s) kaç yıl babasının başına gelen musibetlerden dolayı ağladı?
C. 93- İmam Sadık
(a.s) şöyle buyurmuştur:
“İmam Seccad
(a.s) kırk yıl, gündüzleri oruç tutup geceleri ibadetle geçirdiği halde
babasının musibetleri için ağlıyordu, kölesi ne zaman ona su veya yemek götürüp
önüne koysaydı şöyle buyuruyordu: “Resulullah (s.a.a)’in oğlu susuz ve aç
olarak öldürüldü’ Bu cümleyi tekrarlayıp ağlıyordu; öyle ki yemeği göz
yaşlarıyla ıslanıyordu, ömrünün sonuna kadar da böyle yaşadı.” [23]
S. 94-
Tevvabin’in kıyamı, ne zaman ve kimin önderliğiyle gerçekleşti?
C. 94-
Tevvabin'in kıyamı, Hicretin 65. Yılında “Süleyman bin Sured-i Huzai”nin
önderliğiyle gerçekleşti.
S. 95- Tevvabin
kimlerdir?
C. 95- Tevvabin
(tövbe edenler), Kufe halkından olan ve İmam Hüseyin (a.s)'a yardım
etmediklerinden dolayı kendilerini çok kınayan bir gruptu. Bunlar, günahlarının
bağışlanması için İmam Hüseyin (a.s)'ın intikamını düşmanlarından almanın,
katillerini cezalandırmanın veya bu yolda öldürülmelerinin gerekli olduğuna
inanıyorlardı. Bu yüzden, Şam ordusuyla savaşa girdiler, düşmana ağır darbeler
indirdikten sonra bunlardan çoğu şahadete erişti.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder